Øvrige udstillinger

Museet rummer, udover vores store 2. verdenskrigsudstilling, mindre udstillinger som:

1864

Udstillingen rummer forladte geværer, som blev brugt af de danske soldater under krigen i 1864 i Sønderjylland, men også geværer, som er blevet bygget om. Efter krigen blev det besluttet, at Danmark ikke længere måtte gå i krig med forladte geværer, da vi med dem havde meget svært ved at vinde en krig. Derfor blev mange af militærets geværer bygget om til bagladegeværer.

Draken

Draken er et kampfly, som under den kolde krig fløj for det danske forsvar. Flyet er bygget på Saab-fabrikkerne i Sverige. Det hænger i luften i vores forhal, hvor man kan sidde og nyde en kop kaffe eller sin medbragte madpakke. Ved siden af ligger den kæmpestore motor til frit skue.

1. verdenskrig

En lille udstilling med tyske og amerikanske soldater.

Jagt på Grønland

En udstilling om jagt i Grønland.

Jagt i Afrika

Ole Falck har gennem sit liv gået meget på jagt, og her udstiller han sine jagtvåben og mange af hans trofæer. Også Oles far, Mogens Falck, har været en stor jæger, og i dag er mange af hans trofæer udstillet på Egholm Museum.

Gardehusar

Dukker med uniformer samt seletøj og en udstoppet hest kan ses i denne udstilling.

Livgarden

Skilderhus, gallauniform og mærker.

Våben med særlige funktioner

Fingerringe, frokostkanon og mere.

Alle udstillinger er stillet op som små levende historier. Der er en gade bygget som en dansk gade fra 1940 til 1945. Inde i alle vinduerne foregår der noget, som ikke er lovligt. Det er alt fra våbenfremstilling til avistryk.

I jagtafdelingen er der udstillinger fra Grønland, Afrika og den danske skov.

Flere billeder fra vores udstilling

Hestevogn
smeden